Aftale mellem DHF og Parasport Danmark skal brede håndbolden ud

En ny aftale mellem Dansk Håndbold Forbund og Parasport Danmark skal gøre håndbolden mere tilgængelig og attraktiv for håndboldspillere med udviklingshandicap.

Parasport Danmarks formand John Petersson og DHF's generalsekretær Morten Stig Christensen besøgte Special Olympics-holdet i Slangerup for at markere den nye partnerskabsaftale. Foto: DHF

Håndbold kan ses af alle, begejstre alle – og så skal det i endnu højere grad også kunne spilles af alle. Derfor har Parasport Danmark og Dansk Håndbold Forbund underskrevet en partnerskabsaftale, der skal forbedre mulighederne for at spille håndbold for mennesker med udviklingshandicap.

Det er et samarbejde, som begejstrer generalsekretær i Dansk Håndbold Forbund, Morten Stig Christensen, der kalder det både naturligt og ansvarligt:

- Vi er glade for, at vi nu skal samarbejde med Parasport Danmark om at skabe nogle rammer, der kan give flere mennesker mulighed for at spille håndbold. Vi har allerede lagt grundstene gennem vores samarbejde med Lykkeliga, så det er helt naturligt, at vi nu bygger videre på det, siger Morten Stig Christensen og fortsætter:

- Desuden synes jeg, at vi som forbund har et ansvar for at give alle, der har lyst til at være en del af håndbolddanmark, den mulighed – uanset baggrund og forudsætninger. Med den her aftale med Parasport Danmark forpligter vi os på at leve op til vores ansvar og visioner, og jeg glæder mig til at se samarbejdet udfolde sig.

I Parasport Danmark vækker samarbejdet også begejstring hos formand John Petersson, som især glæder sig over udsigten til, at de i forvejen 40 Special Olympics-hold bliver til endnu flere:

- Igennem mere end 15 år har Parasport Danmark arbejdet for at give mennesker med udviklingshandicap eller særlige behov mulighed for at spille håndbold i en idrætsforening, og partnerskabsaftalen med Dansk Håndbold Forbund er et væsentligt boost til den indsats. Vi tror på, at vi sammen kan skabe endnu flere og bedre tilbud over hele landet, så mennesker med udviklingshandicap i alle aldre kan finde et velfungerende håndboldfællesskab nær dem, siger han.

Flere tilbud til ældre årgange
I aftalen står der sort på hvidt, at samarbejdet har til formål at udbrede, fremme og forankre håndbold i foreningslivet til gavn for mennesker i alle aldre med udviklingshandicap. Det skal blandt andet ske ved, at der årligt etableres 5-10 nye håndboldtilbud, at der skabes en naturlig forlængelse fra det eksisterende DHF-samarbejde med Lykkeliga til ældre årgange, og at der oprettes et fleksibelt turneringssystem.

Særligt indsatsen omkring flere tilbud og overgangen fra Lykkeliga til unge- og voksenhold er noget, der vækker glæde hos Elisabeth Holmskov, der er træner på Special Oplympics-holdet i Slangerup Håndbold og holdleder for Special Olympics-landsholdet:

- Lykkeliga har gjort en fantastisk indsats og motiveret mange børn og unge med handicap til at spille håndbold. Når de bliver ældre, er der desværre bare meget få tilbud til dem, og der risikerer vi at tabe dem, fordi de skal fragte sig for langt for at komme til træning. Så den del er jeg meget glad for, at man kigger på. Og på et helt lavpraktisk niveau ville det være rart med flere hold, så vi lettere kunne træne eller spille mod andre hold i nærområdet, fortæller Elisabeth Holmskov.

Partnerskabsaftalen mellem DHF og Parasport Danmark løber til og med 2023.

Mere information
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte idrætskonsulent i Parasport Danmark Anette Svejstrup på tlf. 2099 0344 eller mail asv@parasport.dk eller udviklingskonsulent i Dansk Håndbold Forbund Andreas Kronborg på telefon 6022 6170 eller mail andreas.kronborg@dhf.dk