Alex Dahl Jensen hædret med Ildsjæleprisen 2024

Med udgangspunkt i hal-hockey og floorball har Alex Dahl Jensen igennem 30 år ydet en bemærkelsesværdig frivillig indsats i parasportens tjeneste.

Alex Dahl Jensen fik overrakt Ildsjæleprisen 2024 ifm. årets repræsentantskabsmøde i Parasport Danmark.

Spiller. Træner. Holdleder. Klubformand. Alex Dahl Jensen har haft rigtig mange kasketter i parasporten. Først og fremmest er han skoleeksemplet på en vaskeægte ildsjæl. Derfor blev han i forbindelse med årets repræsentantskabsmøde i Parasport Danmark hædret med Ildsjæleprisen 2024, der uddeles af breddeudvalget og blev overrakt af udvalgets formand Lene van der Keur.

- Det betyder meget, at der bliver sat pris på det arbejde, jeg laver både i klub og i idrætsudvalg. Jeg har haft så mange gode oplevelser i parasporten, og jeg vil bare gerne give andre de samme muligheder, som jeg selv har haft, siger Alex Dahl Jensen.

Der var i år 12 indstillinger til Parasport Danmarks ildsjælepris, men ifølge Lene van der Keur var det et helt enigt udvalg, der valgte at pege på den 47-årige nordjyde.

- Det er umuligt at opgøre, hvor mange timer og dage Alex har brugt som frivillig i parasporten, og hans ihærdighed, ansvarlighed og engagement har uvurderlig betydning i både hal-hockey og floorball. Det var et rigtig stærkt felt af kandidater i år, men i breddeudvalget er vi meget glade for at kunne tildele ham årets ildsjælepris, og det var særligt glædeligt, at hyldesten kunne finde sted på Parasport Danmarks repræsentantskabsmøde, siger Lene van der Keur.

Alex Dahl Jensen, der selv har cerebral parese, startede selv med at spille hockey i VI-KA Thisted i 1988. Senere blev han først træner for børneholdet og siden klubformand. Når der er møder, klubfester og andre sociale aktiviteter, er det Alex Dahl Jensen, der lægger hus til og byder velkommen i sit spillerum og sin hjemmebiograf.

I 2005 blev han valgt ind i Parasport Danmarks idrætsudvalg for hal-hockey, hvor han de seneste 11 år har været økonomiansvarlig. Han har gennem alle årene været dybt involveret i afviklingen af forbundsmesterskabet, dommerkurser, registrering af regelændringer osv. og har egenhændigt etableret og driftet en hjemmeside for hal-hockey med artikler, billeder og resultater fra den hjemlige turnering.

Sideløbende har Alex Dahl Jensen med tiden engageret sig med samme ihærdighed i floorball, hvor han som medlem af idrætsudvalget og arbejdsgruppen Special Olympics Floorball arbejder for at sikre, at der er stævner for spillere med udviklingshandicap. Han har desuden fungeret som holdleder og træner for de danske Special Olympics-landshold, der har deltaget ved World Games.

Med Ildsjæleprisen i Parasport Danmark følger 5.000 kr.

Indstillede kandidater i 2024

Alex Dahl Jensen, VI-KA Thisted