Aprilsnar! ’Piskeriset’ er udtaget til PL i Paris

Parasport Danmarks formand gør comeback i det paralympiske svømmebassin til sommer og drømmer om at vinde karrierens 16. PL-medalje.

Aprilsnar! ’Piskeriset’ er udtaget til PL i Paris

24 år efter John Petersson sluttede sin aktive svømmekarriere ved de Paralympiske Lege i Sydney for at hellige sig en karriere i idrætspolitik, er han endnu en gang klar til at repræsentere Danmark på den helt store sportslige scene. Det er Parasport Danmark og DIF, der den 1. april højst overraskende har sat John Petersson på det paralympiske holdkort som den tredje danske atlet.

- Jeg er stolt over igen at få chancen for at skulle med Danmark til PL, og det er klart, at når jeg er med, er det også med ambitionen om at jagte et stort resultat, siger 54-årige John Petersson, der i sin første storhedstid blev kendt som ’Piskeriset’ på grund af sin karakteristiske svømmestil.

Den 6-dobbelte PL-guldvinder, der har været formand for Parasport Danmark siden 2018, har igennem de sidste mange år trænet dagligt i Jyllinge Svømmehal. De seneste måneder er John Peterssons tider i bassinet imidlertid blevet så gode, at det har genantændt den paralympiske ild i ham. Samtidig har Caroline Wozniackis tenniscomeback også været en inspiration.

- For mig har en stor del af at være para-atlet på eliteniveau altid handlet om at bevise over for mig selv og omverdenen, at intet er umuligt, og at mennesker med handicap ofte kan betydeligt mere, end mange tror muligt. Når jeg så oplever en Hall of Fame-atlet som Caroline Wozniacki vende flot tilbage på topplan og jagte en plads på OL-holdet i Paris, giver det da ekstra blod på tanden, og jeg vil gerne bevise, at det kan en tidligere PL-atlet også gøre. Det har motiveret mig til at drosle ned på rødvin og sofahygge og presse mig selv ekstra hårdt i vandet, siger han.

John Peterssons form har overvældet den sportslige ledelse i Parasport Danmark og DIF, og PL-truppens chef de mission Nicklas Bjaaland glæder sig over, at det allerede den 1. april er muligt at udtage det danske svømmekoryfæ.

- Det er selvfølgelig helt sensationelt, at det er blevet muligt at udtage John Petersson til PL-holdet i Paris. Vi er dog flere, som løbende har været vidende om, at John holdt træningen ved lige og svømmede på meget, meget højt niveau. Jeg ser det som en stor gave til det danske hold, at vi nu får en så rutineret atlet med til at vise vejen for de unge, og jeg nærer personligt stor tro på Johns evner. Det vil man også se afspejlet i vores danske medaljemålsætning, siger Nicklas Bjaaland.

Udover at være formand for Parasport Danmark er John Petersson bestyrelsesmedlem i den Internationale Paralympiske Komité, og PL i Paris bliver en unik mulighed for, at han kan opleve de moderne lege fra et deltagerperspektiv.

- Det kan måske virke lidt besynderligt at have et medlem af IPC’s bestyrelse med i truppen, men når man tænker nærmere over det, giver det vildt god mening. Med Johns deltagelse får vi en uset mulighed for at give IPC et helt upoleret billede af, hvordan vi som atleter, trænere og ledere oplever de forhold og konkurrencer, han er med til at sætte retningen for i bestyrelsen, siger Nicklas Bjaaland.

Inden sit PL-comeback forventer John Petersson at vende tilbage til konkurrence ved Danish Open 2024 midt i april.